Liigu edasi põhisisu juurde

Väikestel igapäevastel harjumustel võib olla suur mõju loodushoiule ja kliimamuutuste pidurdamisele. Suvi on hea aeg oma tavapärase rutiini proovile panemiseks ja uute harjumuste juurutamiseks. Siin on mõned lihtsad sammud, mis juhatavad keskkonnateadlikumale rajale. Lisaks aitavad mitmed soovitatud tegevused ka raha kokku hoida või panustavad tervislikumasse elustiili.

Ei ostnud ühtki uut asja 

Iga kord, kui otsustad mitte osta midagi uut, annad oma panuse jäätmete vähendamisse ja loodusressursside säästmisse. Uute asjade tootmine nõuab palju energiat ja materjale. Kas tead, kui palju vett läheb näiteks ühe teksapaari tootmiseks? Umbes 10 000 liitrit! Seega järgmine kord, kui valid teise ringi poe või parandad hoopis vana asja ära, aitad hoida loodusvarasid. 

Olemasolevate asjade parandamiseks on loodud mitmeid võimalusi, näiteks Paranduskelder Tartus ning paranduskojad Pääskülas ja Koplis. Kui aga midagi siiski vajad, tasub esmalt pilk heita teise ringi kauplustesse, näiteks Uuskasutuskeskusesse  või jäätmejaama, kus nii mõneski on olemas puhaste ja tervete asjade võtmiseks korduskasutuse tuba. Samuti tasub uurida renditeenuseid, mille abil saab laenutada erinevaid esemeid, näiteks elektroonikaseadmeid, riideid või autosid.

Ei visanud toitu ära 

Uuringu  järgi läheb aastas kodudes inimese kohta raisku umbes 26 kg toitu, mis rikneb või jääb einest üle. Kui suudad vältida toidu ära viskamist, säästad raha, aga ka keskkonda, sest toidu tootmiseks kulub palju vett, energiat, erinevaid mineraalaineid mullast jmt. Planeeri oma ostud ja söögi valmistamine hoolikalt ning võimalusel kasuta üle jäänud toitu järgmise roa koostises – iga väike tegu loeb! 

Toidujäätmete ja toidukaoga seotud keskkonna-, majanduslikud ja sotsiaalsed mõjud on üha suurema tähelepanu all nii globaalselt, Euroopa Liidu tasandil kui ka Eestis. Kliimaministeerium on koostanud ka toidujäätmete tekkimise vältimise kava, et probleemi läbimõeldult lahendada.  

Häid nippe koduse toiduraiskamise vähendamiseks leiad Tarbi Toitu Targalt veebilehelt

Kodust lahkudes võtsin elektriseadmed seinast välja 

Kas teadsid, et ka siis, kui elektriseadmed on välja lülitatud, ent on ühendatud pistikupessa, tarbivad neist paljud endiselt energiat? Seega on tark kasutuseta seadmed seinast välja tõmmata, eriti kui plaanid kodust pikemaks ajaks ära minna. Nii vähendad energiatarbimist, säästad keskkonda ja hoiad ka raha kokku! 

Energeetikasektor on Eesti suurim kasvuhoonegaaside heitja, sest suur osa meie tarbitavast energiast toodetakse põlevkivist (2022. aastal üle viie tuhande GWh). Olukorra parandamiseks töötatakse riiklikult selle nimel, et 2030. aastaks toodaksime samas mahus taastuvenergiat kui me tarbimine. 2023. aastal tootsime taastuvatest allikatest 28% kasutatud elektrist.  

Sõitsin ühistranspordiga 

Pikemate vahemaade läbimiseks võiksid proovida sõita ühistranspordiga, näiteks rongi või bussiga. Kui rohkem inimesi kasutaksid ühistransporti, väheneksid linnades liiklusummikud, müra ja õhusaaste ning kliimamuutusi põhjustav kasvuhoonegaaside heide. See on ka mugav viis liikuda ning annab võimaluse vahepeal näiteks raamatut lugeda või tööd teha.  

Transpordisektorist tulenev kasvuhoonegaaside heide moodustab 15% Eesti kasvuhoonegaaside koguheitest, olles energeetikasektori järel teine kõige rohkem emiteeriv sektor. Seejuures tuleneb 96% selle valdkonna heitest maanteetranspordist. Transpordi ja liikuvuse arengukava 2021–2035 peamine fookus on transpordivahendite ja -süsteemi keskkonnajalajälje vähendamisel, et aidata kaasa kliimaneutraalsuse eesmärgi saavutamisele 2050. aastaks.  

Et soodustada ühistranspordi kasutamist, eraldab Kliimaministeerium mitmeliigiliste ühistranspordisõlmede arendamiseks Tallinnale ja Tartule 16 miljonit eurot. Samuti eraldatakse Tallinna linnale ca 40 miljonit eurot trammiliikluse arendamiseks.

Et ühistranspordipeatustele ligipääs oleks ohutum, eraldab ministeerium CO2 vahenditest täiendavalt 20 miljonit eurot. Investeeringuga on võimalik näiteks ühildada kergliiklusteid paremini bussipeatustega, parandada ligipääsu ratastooliga liiklejale, rajada ootepaviljone, aga ka muuta peatuste asukohti, et need oleks kasutajatele ohutumad.  

Rongide kiiruste tõstmiseks ning raudtee elektrifitseerimiseks eraldab Kliimaministeerium üle 400 miljoni euro. Lisaks soetatakse 16 uut elektrirongi, et tihendada rongide väljumisi nii Tartu, Viljandi kui ka Narva suunal. 

Ka Euroopa Liidu tasandil tegeletakse jõuliselt sellega, et transpordisektori heidet vähendada. Näiteks leppis Europarlament kevadel kokku, et alates 2035. aastast peavad uued linnaliinibussid olema nullheitega. See tähendab, et õhk muutub linnades puhtamaks ja ka müra on vähem. 

Selleks, et tulevikus saaks ka Euroopasse sõita väiksema kasvuhoonegaaside heitega ning kiirelt ja mugavalt, arendame Rail Balticut. Tänu sellele ei ole me nii sõltuvad lennuliiklusest ning saame kaugemale sõita ka rongiga. 

Tegin ühe taimetoidupäeva 

Toiduvalikud mõjutavad meie keskkonda rohkem, kui arvata osatakse. Mõju avaldub nii kasvuhoonegaaside heites kui ka vee ja muude ressursside tarbimisel. 

Võrdleme näiteks erinevate valguallikate kasvatamisega kaasnevate kasvuhoonegaaside hulka. Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni andmetel emiteeritakse 1 kg veiseliha tootmiseks 70,6 kg kasvuhoonegaase, 1 kg kala tootmiseks 13,6 kg kasvhoonegaase ja 1 kg läätsede tootmiseks 2 kg kasvuhoonegaase. Kõhu saab täis ja vajalikud toitained kätte neist kõigist, aga nende valikute mõju keskkonnale erineb kordades. Võimalusel eelista kodu lähedal kasvatatud ja toodetud toitu. 

Kui valid vähemalt korra nädalas taimse eine, vähendad oma toidulaua negatiivset keskkonnamõju. Proovi uusi retsepte ja avasta taimetoidu imelisi maitseid! Häid ideid leiad näiteks Taimse Teisipäeva kodulehelt.  

Kogusin biojäätmed eraldi 

Biojäätmete liigiti kogumine ja kompostimine aitab vähendada prügilas ladestatava prügi hulka ja võimaldab teisi jäätmetena kogutavaid materjale paremini ringlusse võtta. Samuti vähendab see kasvuhoonegaaside hulka, sest prügilas lagunevad biojäätmed teisiti, kui komposteerimisel. Selle kohta lähemalt allolevas videos. 

Toidu- ja biojäätmed on väärtuslik materjal, mida saab täielikult ringlusse võtta. Liigiti kogutud biojäätmetest valmistatakse Eestis enamasti komposti, mis sobib kasutamiseks mullaviljakuse parandajana. Samuti saab biojäätmetest toota biogaasi, mida saab kasutada kütusena bussides, toasooja ja elektri tootmiseks. Kui kompostid kodus ise, saad seda kasutada oma aias väetisena.  

Alates 2023. aasta lõpust on kõikjal Eestis kohustuslik korraldada biojäätmete äravedu või kohapealne kompostimine.

Kustutasin tarbetud fotod ja e-kirjad 

Kas oled kunagi mõelnud, et isegi digitaalne prügi mõjutab keskkonda? Serverite ja andmekeskuste ülalpidamine nõuab palju energiat. Iga e-kiri tekitab umbes 4 grammi CO2, kui lisad foto, siis juba 50 g. Tunduvad ehk väiksed numbrid, aga mõtle kui palju kirju on sinu, su kolleegide ja sõprade postkastides... Tarbetute fotode ja e-kirjade kustutamine aitab vähendada andmete töötlemiseks kuluvat energiat ja vähendab seega ka süsiniku jalajälge. 

Digiprügi vähendamist saad õppida Digiriigi Akadeemias

Kuni 3 km vahemaad läbisin jalgsi või rattaga 

Kui valid lühikestel vahemaadel auto asemel jalgsi käimise või jalgrattasõidu, säästad oluliselt kütust ja kahandad märgatavalt oma süsiniku jalajälge. Selle sammuga vähendad heitmeid ja nii püsib ka õhukvaliteet puhtam. Lisaks toob see kasu sinu tervisele ja ka rahakotile.  

Selleks, et jalgsi ja rattaga oleks mugav ja ohutu liigelda, investeerib riik pidevalt taristu arendamisesse. Näiteks eraldab Kliimaministeerium jalgrattateede võrgustike väljaarendamiseks Tallinnale, Tartule ja Pärnule 36 miljonit eurot. Tallinna, Tartu ja Pärnu linnade ümber asuvad omavalitsused saavad sama tegevuse jaoks Kliimaministeeriumilt 4 miljonit eurot. Lisaks toetab Regionaal- ja Põllumajandusministeerium ülejäänud piirkondades jalg- ja jalgrattateede arendamist 20 miljoni euroga. 

Käisin looduses ja jätsin meelde ühe uue liigi 

Looduses aja veetmine pole mitte ainult tervisele kasulik, vaid aitab luua ka tugevat sidet meid ümbritseva keskkonnaga. Kui looduses käid, püüa märgata ja meelde jätta mõni uus taime-, putuka- või loomaliik. Looduse kohta midagi uut õppides täiendad oma teadmisi, kuid harjud tasapisi märkama ka kliimamuutuste mõju meid ümbritsevas keskkonnas. Eriti vahva, kui sel suvel õnnestub koos sõbra või pereliikmega mõni tore loodusmatk ette võtta. 

Kliimamuutuste mõjul on Eestis märgata ohtlike võõrliikide levimist. Invasiivsed võõrliigid on ohuks kodumaisele floorale ja faunale ning nende tõrjumine on kulukas. Nii näiteks on ameerika naarits pea kogu Euroopast välja tõrjunud siinse naaritsaliigi – Euroopa naaritsa. Euroopa naaritsa populatsiooni taastamine on olnud vaevarikas ja kallis, kuid praeguseks on see olnud edukas Hiiumaal. Taimedest tõrjutakse Eestis süsteemselt riigi toel juba aastaid karuputke. Loe rohkem: Võõrliigid ja Võõrliikide tõrjekatsed.

 

bingoruudud

 

Kas minu panus ikka loeb? 

Keskkonnahoiu teemadel ringleb hulk müüte, mis sageli pisendavad üksikisiku mõju keskkonnale. Võtsime mõned neist kokku, et teaksid müüte murda. 

MÜÜT: Kõik jäätmed valatakse kokku, mõttetu on neid sorteerida

Selline mulje kipub jääma, sest eri liiki jäätmed tühjendatakse ühte autosse. Sellisel juhul kasutavad jäätmevedajad kahe- või kolmekambrilisi autosid, et ühe sõiduga vedada mitu liiki prügi. Ka veokis jäävad jäätmeid siiski vaheseinaga eraldatuks. Seega ole mureta! Kui jäätmed on hoolikalt liigiti sorteeritud, jäävad need ka autosse eraldi ja need saadetakse ringlusse. 

Kliimaministeerium töötab hetkel välja ka jäätmereformi, mille eesmärk on muuta jäätmete sorteerimine inimestele veelgi lihtsamaks ja mugavaks. See tähendab, et järgmistel aastatel jõuab meie jäätmeid veelgi enam ringlusse. Samuti suureneb tänu jäätmereformile valdkonna läbipaistvus, sest jäätmete liikumise teekonnad muutuvad tänu digitaliseerimisele kõigile osapooltele nähtavaks. 

MÜÜT: Diiselautoga on puhtam sõita kui elektriautoga, sest akud on väga keskkonda saastavad ja tootmine keskkonnavaenulik

Sellele küsimusele aitab vastuse leida olelusringi analüüs (ingl life cycle assessment ehk LCA). Olelusringi analüüs hindab toote või teenuse keskkonnamõju kogu olelusringi kestel alates toorme hankimisest kuni toote ja sellest tekkivate jäätmete kõrvaldamiseni. Seejuures on LCA abil võimalik hinnata mõju nii kliimamuutustele, maavarade ammendumisele, veekasutusele, magevee eutrofeerumisele, merevee ökotoksilisusele kui ka teistele mõjukategooriatele. 

Sõiduautode olelusringi on analüüsitud paljudes uurimistöödes ja teadusartiklites. Üldiselt on neis kõigis eranditult jõutud järeldusele, et elektriauto olelusringi keskkonnamõju on oluliselt väiksem kui sisepõlemismootoriga sõiduauto keskkonnamõju, eriti sel juhul kui tootmises kasutatakse taastuvatest allikatest toodetud elektrit – seda vaatamata asjaolule, et elektriautode tootmisetapp on ressursi- ja energiamahukam ning tekitab rohkem heitmeid kui sisepõlemismootoriga auto tootmine. Kui kogu olelusringi (tootmine, kasutus, kasutusest kõrvaldamine) mõju kokku arvestada, tekitavad fossiilkütusel töötavad sõidukid ligi kaks korda rohkem heitkoguseid kui elektrisõidukid, isegi kui võtta arvesse lisatud mineraalide ja metallide kaevandamisest tekkinud heitkoguseid.  

Loe lähemalt ka eluringi teema kokkuvõtet, eluringi teema põhjalikku teadusuuringut ja uuringut elektriautode akude keskkonnamõjust.

Üha arenev valdkond ja ka kasvav turg on elektriautode akude ümbertöötlemine. Näiteks Soomes alustas tööd liitiumakude käitlustehas, mis suudab taaskasutada 80% liitiumakust ning 95% musta massi sisaldavaid väärtuslikke materjale suudetakse ringlusse võtta. Pliiakude ringlussevõtu tehnoloogia on olemas ning pliiakude ringlussevõtt on võrreldes liitiumakudega suurem: 99% nii USAs kui ka ELis (USA uuring, ELi uuring). 

Lisaks madalamale kliimamõjule on elektriautode eeliseks ka väiksem kaasnev müraheide (Ibarra, et al, 2017)  ning väiksem muu õhusaaste, mis on eriti oluline just linnakeskkonnas (Requia, et al, 2018). 

MÜÜT: Kliimamuutustest tingitud veepuudus ja üleujutused on ainult hirmutamine, Eestis seda probleemi ei teki

Kliimamuutuste mõju veepuuduse ja üleujutuste osas Eestis ei ole pelgalt hirmutamine, vaid reaalsus, mida kinnitavad teaduslikud uuringud ja praktilised kogemused. Viimastel aastatel oleme näinud Eestis nii torme kui ka põuaperioode, mis näitavad kliimamuutuste mõjusid ka meie kodumaal. Muutuvad sadememustrid ja kuumemad suved põhjustavad veepuudust, samas kui tugevate vihmasadude sagenemine, merevee taseme tõus ja varasem lumesulamine suurendavad üleujutuste riski. Seega on kliimamuutustest tingitud veepuudus ja üleujutused tõsised probleemid, millega tuleb Eestis arvestada ning panustada muutustega kohanemise meetmetesse. 

Ka Euroopa tasandil pööratakse veele järjest rohkem tähelepanu, sest suur osa kliimamuutustest on seotud veega. Fookusesse on tõusmas just vee kerksuse teema.  

MÜÜT: Taastuvenergiale üleminek ei ole Eestis võimalik või kui ka on, siis üüratult kallis

Taastuvenergiale üleminek Eestis on võimalik ning ka majanduslikult tasuv. Eestil on tuule- ja päikeeseenergia kasutamiseks väga head võimalused. Tuuleparkide rajamine nii maismaale kui ka rannikualadele ning päikesepargid on juba näidanud taastuvenergia tõhusust ja elujõulisust Eestis. Tehnoloogia arenedes, salvestusvõimaluste kasvades ja mastaabisäästu saavutades langevad taastuvenergia tootmise kulud, muutes need peagi fossiilkütustest tasuvamaks. 

Samuti aitab puhtale energiale üleminek vähendada sõltuvust imporditavatest kütustest, parandades seeläbi energiajulgeolekut ja stabiliseerides energia hinda pikemas perspektiivis. Kuigi esialgsed investeeringud taastuvenergiasse võivad olla suured, kompenseeritakse need kulud pikas perspektiivis madalamate tegevuskulude ja võimalike toetuste ning Euroopa Liidu rahastuse kaudu. Taastuvenergia projektid loovad ka uusi töökohti ja edendavad tehnoloogilist innovatsiooni, toetades seeläbi Eesti majandust ja keskkonnakestlikkust. 

MÜÜT: Igaühe väikesed sammud keskkonnahoiuks ei määra midagi, kui suured riigid nagu Hiina ja India edasi saastavad

On tõsi, et mitmed riigid ei pööra kliimamuutuste pidurdamisele piisavalt tähelepanu. See on aga lühinägelik vaade, sest kliimakriis mõjutab kõiki maailma inimesi. Euroopa tunneb kliimakriisi mõjusid paljudest piirkondadest enam, sest Euroopa on kõige kiiremini kuumenev piirkond. See toob kahjusid inimeste tervisele ja varale. Näiteks 2022. aasta erakordselt kuuma suve seostatakse 60 – 70 tuhande enneaegse surmaga Euroopas.  

Üksi ei saa me kliimakriisi täielikult pidurdada, aga saame olla eeskujuks ja luua ka lahendusi, mille kasutuselevõtt ülemaailmselt kliimamuutusi pidurdada aitavad. Ühe rohereformi tegevusena investeerime alustavatesse ja teadusmahukatesse ettevõtetesse, mis uusi lahendusi loovad.  

Samuti ei tasu alahinnata igaühe tegevuse panust, sest need tervikuna moodustavad olulise mõju.  

MÜÜT: Eesti on elurikkuselt maailma esirinnas, sellega tegelemine on asendustegevus

Eesti on tuntud oma mitmekesise looduse poolest, kuid elurikkuse säilitamine on jätkuvalt oluline ja hädavajalik eesmärk. Eesti metsad, niidud, rabad ja rannikualad pakuvad on koduks paljudele liikidele, kuid ökosüsteemide väljakutsed muutuvad aina raskemaks. Inimtegevuse laienemise (sh valglinnastumise, ulatuslike metsaraiete ja intensiivse põllumajanduse) tõttu on looduslikud elupaigad killustunud ja jäänud väiksemaks. Kui lisada sinna veel kliimamuutustest tingitud ekstreemsed ilmastikuolud, millega liigid kohanenud pole, muutub see ellujäämise küsimuseks. 

Mida aeg edasi, seda tähtsamaks saab looduse hea seis ning meie panus elurikkuse kaitsesse. Kui me saame vähendada saastet, hoida järved ja jõed puhtana, maismaa elupaigad piisavalt suurena ja tagada piisavalt kaitsealasid, suudavad ka liigid ja ökosüsteemid olla vastupidavamad kliimamuutustele. Seejuures on fookusesse tõusmas ka muld, kus on umbes pool elurikkusest.  

Heas seisus ja elurikas loodus on palju vastupidavam kliimamuutustele ning aitab ka meil, inimestel nendega paremini toime tulla. Elurikkuse kaitsmisega me mitte ainult ei hoia olulisi liike või maastikke, vaid kaitseme end erinevate ohtude vastu. Sellel on ka väga konkreetne majanduslik mõõde. 

MÜÜT: Puude istutamine ei avalda mingit positiivset mõju keskkonnale

Puudel on ökosüsteemides oluline roll ning nende istutamine võib olla keskkonnale väga positiivse mõjuga. Puud seovad süsinikku ja toodavad hapnikku. Metsadel on asendamatu roll süsinikuringes, sidudes atmosfäärist süsinikku puitses biomassis ja metsamullas. Lisaks pakuvad puud elupaiku paljudele loomadele, putukatele ja taimedele, soodustades bioloogilist mitmekesisust. Nad vähendavad mullaerosiooni ja parandavad vee kvaliteeti, sidudes toitaineid ja raskemetalle. Puud puhastavad õhku ning filtreerivad tolmu ja saasteaineid, mistõttu on puude rohkus linnades oluline. Nad pakuvad ka inimestele varju, vähendavad müra ja parandavad üldist elukeskkonna kvaliteeti.  

Mets uueneb pärast raiet ka looduslikult, kuid kui soovida kvaliteetset puitu majandusmetsas ka tulevikus, on mõistlik metsa uuendada just sobivaid puid istutades. Riigimetsas on see iga-aastane tegevus. 

Istutamise mõju ja kasulikkus sõltuvad paljudest teguritest. Oluline on, et istutataks sobivad liike ja õigesse kohta. Näiteks vanasti niitudena kasutuses olnud maadele puude istutamine on looduskaitseliselt halb mõte, sest nii hävib niidukooslus. Ka meie pärandniidud on väga olulised süsiniku sidujad.    

Leidub ka ettevõtteid, kes kasutavad puude istutamist kui indulgentsi oma äritegevuse keskkonnamõjule. Et taoline turundus ka reaalsusele vastaks, on Euroopa Liidus välja töötamisel roheväidete direktiiv, mis hakkab määrama, kuidas ettevõtted oma keskkonnahoidlikuse väiteid tõendama peavad. 

MÜÜT: Liha söömine ja rasvarikkad toidud on Eesti inimesele ellujäämiseks vajalikud

Kuigi traditsiooniliselt on Eesti köök sisaldanud palju liha ja rasvarikkaid toite, ei ole need ellujäämiseks hädavajalikud. Seda tõestab kasvõi ultramaratoonar Rait Ratassepp, kes toitub peaaegu täielikult taimselt. Kui tasakaalustatud taimset toitu süües on võimalik teha ultrakatsumusi, näiteks 700kilomeetrise ultrajooksu läbimine, pole ilmselt igapäevases hakkamasaamises küsimusi.  

Samuti ei ole keegi sunnitud täielikult taimselt või isegi lihavabalt toituma – piisab nende toodete vähendamisest ja ongi keskkond hoitum. ÜRO andmetel tekib 1 kg veiseliha tootmisel 70,6 kg kasvuhoonegaase, 1 kg kala tootmisel 13,6 kg kasvhoonegaase ja 1 kg läätsede tootmisel 2 kg kasvuhoonegaase. Lisaks kasvuhoonegaaside vähendamisele nõuab taimne toit vähem ka muid ressursse nagu vett ja maad.  

Taimse toidu söömist seostatakse ka vähenenud krooniliste haiguste riski, paranenud südame-veresoonkonna tervise ja tervisliku kehakaalu säilitamisega.  

Taimsed valguallikad nagu kaunviljad, pähklid, seemned ja täisteratooted on head alternatiivid lihale. Samuti on paljudes puu- ja köögiviljades rikkalikult vitamiine ja mineraale, mis toetavad head tervist. Omega-3 rasvhappeid, mida sageli seostatakse kala ja liha tarbimisega, leidub ka näiteks kreeka pähklites ja kodumaistes linaseemnetes.  

MÜÜT: Eestis on jalgsi või rattaga liikumine eluohtlik, kuna puudub taristu

Viimastel aastatel on Eestis tehtud märkimisväärseid edusamme jalgratta- ja jalakäijate taristu arendamisel. Tallinnas, Tartus ja paljudes teistes linnades ning asulates on rajatud uusi jalgrattateid ja laiendatud olemasolevaid. Perioodil 2014 – 2020 parandati raudteepeatuste juurde ligipääsu, sh rajati rattaparklad 31 asukohas. Täiendavalt eraldab Kliimaministeerium kokku 40 miljonit eurot Tallinnale, Tartule ja Pärnule ning linnade ümber asuvatele omavalitsustele, et arendada välja terviklikud ja ohutud jalgrattateede võrgustikud. 

Lisaks on Eestis hakatud üha enam tähelepanu pöörama jalakäijate ja jalgratturite turvalisusele nii teedel kui ka ülekäiguradadel ja -kohtades. Kasutusele on võetud nii valguslahendusi kui ka täiendavaid liiklusmärke, rahustatud autoliiklust jms, mis aitab vähendada õnnetuste riski.  

Samuti on paljudes piirkondades loodud terviseradu ning matkaradu nii jalgsi kui ka jalgrattaga liikumiseks, mis pakuvad ohutut ja meeldivat liikumisvõimalust tervise heaks. Kuigi alati on ruumi parendusteks, on Eestis tehtud märkimisväärseid edusamme jalgsi ja rattaga liikumise taristu arendamisel, muutes need liikumisviisid aina turvalisemaks ja atraktiivsemaks alternatiiviks. 

Avaldatud: 22.07.2024  /  Uuendatud: 02.08.2024